On the move... to Neeeeew Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sabine Roodt - WaarBenJij.nu On the move... to Neeeeew Zealand - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sabine Roodt - WaarBenJij.nu

On the move... to Neeeeew Zealand

Blijf op de hoogte en volg Sabine

08 September 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland


Goood night voor jullie! (Goedemiddag voor mij)

Het besef dat ik nu een half jaar weg ben, is nog niet helemaal geland. Maar inmiddels sta ik wel weer met twee voeten op de grond. Hetzij aan de andere kant van de wereld!

--De reis--

Donderdag 4 september was ik er klaar voor! Uiteraard bedacht ik woensdagavond pas dat het handig was om te beginnen met inpakken, maar geen paniek.. Het resultaat; een goed gevulde klerenkast voor Renate en toch ook een behoorlijk gevulde koffer (27,7 kilo) – thank god, een koffer met wieltjes.

Het was een prima afscheid donderdag, al zeg ik het zelf. ’s Ochtends werd ik aangenaam verrast door zuslief met een ontbijt op bed. Laatste spullen gepakt en om 9:30 AM vertrokken naar Schiphol. Ingecheckt en vervolgens gezellig bakkie gedaan met Mam, Renate, Ietje en Dennis. Het was gek om doeg te zeggen, maar had eigenlijk geen last van zenuwen. Nog even een laatste goede knuffel gegeven en gekregen en toen door de douane!

Terwijl ik op het vliegtuig aan het wachten was, kon ik mooi m'n nieuwe Lonely Planet erbij pakken. Ik was nog niet eens op blz. 2 of ik hoorde naast me "Ey, going to New Zealand, are you?". Jawel, mijn eerste Nieuw-Zeelander kwam ik op Schiphol al tegen. Hij gaf me nog wat tips en voor ik het wist was het al tijd om te boarden. Ik had nog een lange, lange reis te gaan;

* AMS - Bangkok, Taiwan (stopover) > 11:40 uur vlucht
* Bangkok - Taipei, Taiwan > 3:40 uur vlucht
---------------------------------------------------------10 uur wachten op Taipei
* Taipei - Sydney, Australië (stopover) > 9:15 uur vlucht
* Sydney - Auckland, Nieuw-Zeeland > 3:00 uur vlucht

Al met al dus zo'n 28 uur aan het vliegen en bijna 2 dagen onderweg. Internet doet soms anders overkomen, maar de andere kant van de wereld is nogal een eindje weg. Op Bangkok kwam ik al snel met 5 andere reislustige Nederlanders in contact! Als je met China Airlines vliegt, zijn de westerlingen er vrij snel uit te vissen.

In verhouding met de eerste vlucht, vloog de tweede vlucht vanaf Bangkok zo voorbij. En wat doe je dan als je ruim 10 uur moet vertoeven op Taipei airport..? Gratis X-boxen en in de massagestoel de houterige spieren aanpakken natuurlijk! We waren eigenlijk aan het bankhangen tot een Taiwanese schoonmaakster ons met handen en voeten duidelijk maakte dat zij wel een betere chillplek wist. Ze regelde muntjes voor ons en dus konden we zo gratis en zo vaak we wilden de massagestoelen benutten. Niet verkeerd! Voor de langere Nederlanders onder ons waren de stoelen aan de kleine kant, maar dat weerhield de stoel niet om er op los te masseren. :)

Het tweede gedeelte van de reis was een stuk fijner. Ik had namelijk twee stoelen voor mezelf. Waar ik de eerste vlucht mijn kont niet echt kon keren, kon ik nu lekker liggen en zelfs wat slaap pakken! In Sydney namen we afscheid van Laura en ging ik met de andere 4 (Anouk, Norbert, Mats en Lonneke) door naar Auckland. Op het vliegveld werden ik en Lonneke opgepikt door een Maori chauffer en werden we allebei naar ons nieuwe huis gebracht. Voor mij betekende dat Lucas Creek, in het noorden van Auckland.

Donderdag 4 september om 9:30 AM deed ik de deur dicht in Nederland, Zaterdag 6 september om 7:30 AM (Nederlandse tijd) ging er een nieuwe deur voor me open. Een lange reis, een lang reisverslag. Dat krijg je ervan.

Afgelopen week werd ik er bijna non-stop aan herinnert dat ik van alles zal gaan missen dit komende half jaar; familie, vrienden, broodje haring, pepernoten, m'n bed, etc. En als mam het niet zelf tegen me zei, hoorde ik haar stem wel in m'n achterhoofd: "Ohh, dit is de laatste keer dat …" Ik moest er eigenlijk wel om lachen. Er gaan me namelijk ook een heleboel "Ohh, dit is de eerste keer dat…" tegemoet komen vanaf nu.

Zoals de eerste keer dat ik op uitwonende ben. Ik zit nu in een knus huisje en woon daar dan samen met 8 andere Nederlandse stagiaires (Ria, Carmen, Daphne, Aafke, Jaqueline, Bart, Johan, Jasper). Het kan zijn dat ik over 2 weken naar een ander huisje verkas, omdat het huisje eigenlijk voor maximaal 8 personen is. Maar in the meantime, heb ik het hier tot nu toe erg gezellig en goed naar m'n zin. Zondag was het heerlijk weer en ben ik met m'n nieuwe roomies er op uitgegaan, naar Rangitoto Island. Het eerste avontuur heb ik er dus alweer op zitten.


--Rangitoto Island--

Vanaf het centrum van Auckland met de ferry naar Rangitoto Island. Waauw! Wat een schitterend land is dit zeg. Het ene moment sta je tussen de gebouwen en de drukke stad. Het volgende moment op een vulkanisch eiland met een schitterend uitzicht. Het werd een mooi avontuur met heerlijk weer. Het eiland is 600 jaar geleden ontstaan, en is daardoor het jongste vulkanische eiland van Auckland. Het was voor mij misschien verstandiger geweest om m'n nieuwe wandelschoenen uit te proberen in plaats van m'n gympies. Allereerst liepen we naar een visserspunt. Ik stond om het punt om even bij de vissers te kijken naar hun vangst, totdat ik de ene na de andere gymp verloor in het wadderige zand. Oops, daar stond ik dan, een held op sokken! Gelukkig werd ik gered door een van m'n nieuwe huisgenoten :)

Vervolgens besloten we met z'n allen naar het uitzichtpunt op de berg te gaan. In plaats van de grote paden te volgen, besloten we de wilde weg in te gaan, wat uiteindelijk betekende dat we van het pad afdwaalde. Johan, als onze Friese padvinder voorop! We liepen over een vulkanische ondergrond, waar op een gegeven moment geen einde aan leek te komen. Er begon een lichte twijfel te ontstaan of we überhaupt nog op een pad terecht zouden komen, totdat een reeks blauwe lintjes ons weer hoop gaf. Af en toe door een bijna tropisch oerwoud, en dan weer over de stenige vulkanische ondergrond. Op een gegeven moment hebben we de groep gesplitst waarbij een aantal toch omkeerden. Om 16:00 zou de laatste ferry teruggaan, en het was natuurlijk maar de vraag waar we nu uit zouden komen. Samen met Jasper en Johan liep ik verder. Rond half 2 besloten we dat we vóór 2 uur een pad gevonden moesten hebben, of we zouden omkeren of in ieder geval de navigatie gebruiken. Nog geen 10 minuten later hoorden we opeens stemmen op ons afkomen. En voila, een paar meter voor ons verschenen twee vriendelijke kiwi's van het Zuidereiland, die wel de gebruikelijke paden volgden. Ze stonden een beetje versteld van onze actie, maar gaven ons meteen wat tips en maakten ons wegwijs. We kregen zelfs hun kaart mee, en we bleken slechts een kwartier van het uitzichtpunt vandaan. We hadden er een goed tempo in, en hebben uiteindelijk het uitzichtpunt kunnen zien én nog wat grotten van vulkanisch gesteente. Fantastisch!! En daarna door naar het vertrekpunt van de ferry waar we ons herenigden met de andere huisgenoten.

Weer aangekomen in Auckland, hebben we gezellig een drankje gedaan, en zijn vervolgens terug naar het huisje gegaan. Ria liet me nog de supermarkt zien voor wat kleine boodschappen en voor ik het wist, zat de dag er alweer op!

Volgende keer trek ik absoluut m'n wandelschoenen aan als ik in avontuurlijke bui ben. Zal ze alvast een beetje gaan inlopen. Maar eerlijk is eerlijk, de dag was absoluut een goed begin van mijn verblijf in Nieuw-Zeeland!


--Maargoed, in het kort--

So far, so good! Ik ben veilig en wel aangekomen in m'n townhouse in Auckland. Leuke mensen ontmoet en zelfs mijn eerste avontuur zit er alweer op, genoten van Rangitoto Island! Morgen oriëntatiegesprek bij het stagebureau en woensdag/donderdag mijn stageorganisatie even gedag zeggen. In de tussentijd wat handige zaken op orde krijgen. Nu gaat het pas echt beginnen! Ik zal van de week ook wat foto's proberen te plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte :) Slaap lekker nog!

Liefs, Sabien

  • 08 September 2014 - 06:18

    Maria:

    Prachtig verslag en fijn om je zondag gesproken te hebben xx

  • 08 September 2014 - 11:06

    Stella:

    Hi Sab! Wauw wat een gaaf en leuk verhaal, nu al! Zo sta je opeens aan de andere kant van de wereld. Leuk dat je gelijk veel in contact komt met anderen. En wauw je eerste avontuur heb je al binnen! Sab, Njoy! Succes en veel plezier!!

  • 08 September 2014 - 14:51

    De Dobbertopsjes:

    Ge-wel-dig om je zo te volgen! Toi toi toi XXX

  • 08 September 2014 - 17:45

    Roos:

    Wauw sab!!! Vet gaaf om te lezen wat jij daar aan de andere kant van de wereld allemaal mee maakt! Hoop dat de stage je straks ook bevalt;) ben benieuwd naar je nieuwe on the move verhaal:) geniet ervan! Xxx

  • 10 September 2014 - 07:54

    Angela:

    Super verhaal Sabine!! Een hele fijne tijd daar bij de kiwi's ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Zo ver weg en toch zo dichtbij... Welkom op mijn weblog! Hier hou ik je op de hoogte van mijn reizen en avonturen in het buitenland. Benieuwd hoe ik het er vanaf zal brengen? Anders ik wel! Groetjes uit... All over the world

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 6884

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 03 Maart 2015

Hi there New Zealand

01 Juli 2012 - 26 Juli 2012

Sabine goes Kenya

Landen bezocht: