A New Year in Paradise..! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sabine Roodt - WaarBenJij.nu A New Year in Paradise..! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sabine Roodt - WaarBenJij.nu

A New Year in Paradise..!

Blijf op de hoogte en volg Sabine

08 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland


Allereeeerst nog de beste wensen voor 2015!! Geen sneeuw, ijs(kou) of oliebollen voor mij deze keer. Integendeel; optimaal zomer-gevoel met zon, reizen en BBQ. Bewijst maar weer dat je in de zomer ook een heeeerlijke kerst kan hebben.

En dan is het ook opeens vorig jaar dat ik voor het laatst iets van me heb laten horen. Laat ik 2014 goed afsluiten met een update van afgelopen maand! Ook aan de andere kant van de wereld is de maand December een drukke feestelijke bedoeling.

Maar eerst nog eind november;
-----------------------------------------------
Mijn laatste evenement bij Total Sport. En hoe die beter af te sluiten dan zelf deel te nemen in Speight's West Coaster. Een uitgeroepen kans en excuus om de organisatie vanuit deelnemersperspectief te bekijken. Voor iemand die nog nooit iets soortgelijks gedaan heeft en amper tijd had voor training, was de halve marathon genoeg uitdaging(!) Maar ik was in voor de fun, niet zozeer voor de run.. En het was Ge-Wel-Dig! Het ene moment door de bush bush, dan 30x door de rivier met het water soms tot mijn heupen, heuvel op en af, door de duinen, van alles wat.
Spijtig genoeg had ik het weekend vóór het evenement mijn knie overbelast onder het mom van 'laat ik eens kijken of ik überhaupt wel boven de 2 uur kan hardlopen'.. Een typische hardloperkwaal had me te pakken en goed ook. Desondanks wist ik de eerste 10km op m'n gemakje in 1,5 uur te doen en de andere helft heb ik helaas strompelend doorgebracht. Gek genoeg blij als ik heuvelop ging, kon dan wandelaars bijhouden of zelfs inhalen. Heuvelafwaarts gingen deze me echter drie keer zo snel weer voorbij… Zie je het al voor je?! Mijn knie heeft me uiteindelijk nog weken lastig gevallen, maar ik moest en zou finishen. Dus een off-road halve marathon kan ik van mijn lijstje strepen. En kan het iedereen aanraden… Zeker doordat die cider extra lekker smaakte toen ik eindelijk de finish gepasseerd had ;)

Oh kom er eens kijken…
-----------------------------------------
Met 9 andere Nederlanders in de buurt is zelfs Sinterklaas niet ver weg. Een gezellig avond in het Dutchie House met pepernoten, dobbelen, rijmpjes en kadootjes, zorgde dat mijn Sint-gevoel niets tekort kwam. En zelfs in NL werd aan me gedacht; mam die mijn schoen gezet had! Dat kadootje liet alleen wel even op zich wachten…

Extra surprise met Sinterklaas
-----------------------------------------
Begin december had nog een aangename verassing in petto; als een echte globetrotter besloot irène haar Azië-reis door te trekken naar niets minder dan Nieuw-Zeeland samen met haar reisgenoot Laura! Ietje en ik gaan wayyy back en het was fantastisch om tijd door te brengen met elkaar. Je kan elkaar maanden niet spreken, maar als het dan weer zover is, wordt de vriendschap alleen maar sterker. Een weekend kamperen in Bay of Island met onder meer een zeiltrip, smelly Hot Hot Hot Pools en Haruru Falls. Good times!

Top of my Bucketlist
----------------------------------------
Er zijn heleboel dingen die ik in Nieuw-Zeeland wil(de) doen, maar één ding in speciaal stond aan de top van mijn bucketlist. En dat was canyoning: in een canyon abseilen langs watervallen, watersliden, zipplinen en van rotsen springen. Samen met Brenna en Leon van Total Sport kon ik dit ein-de-lijk van de lijst strepen: WAAAUW, wat een ervaring!! Een dag vol spectaculaire uitzichten, abseils, geweldige slechte grappen en Geronimo-momenten. Net op het moment dat je op het punt staat van de hoogste rots te springen (plusmin 14m hoog), vertelt de gids dat je nog iets verder van de rots moet springen dan bij de vorige sprong. Slik - Plons!

X-mas Party Total Sport
----------------------------------------
Mijn laatste evenement bij Total Sport zit er op, maar mijn stage gaat nog even door. Tot nu toe is Aaron (opdrachtgever) gelukkig nog steeds erg tevreden. Maargoed, het jaar 2014 werd afgesloten met een bedrijfsuitje: Golf, Lunch, Lawn Ball en BBQ. Golf ging in 'Ambrose Competition', dus gesplitst in twee teams waarbij ieder team in principe elke keer de beste slag als vertrekpunt neemt. Zodoende was golf zelfs voor mij leuk! Bovendien zat ik ook nog eens in het winnende team! Na de lunch gingen we door naar Lawn Ball. Weer een nieuwe ervaring. Het is een soort jeu de boules maar dan met effectballen. Ook hier maakten we een competitie van; teams van drie. Op het moment dat het erop aan kwam, wist ik met een (lucky) shot mijn team naar de overwinning te helpen. En toen was ik opeens the one and only winner of the day! Gedurende de dag hebben we ook een goede poging gedaan de voorraad overgebleven bier en ciders te verkleinen.. Het was hoe dan ook erg gezellig en zulke fijne mensen om me heen, dat doet me zeer goed!


ROADTRIP X-MAS TIME met…. PAP!
-------------------------------------------------
In the mean while… stapte in NL mijn vader het vliegtuig in. Voor vertrek vroeg hij of hij nog iets mee moest nemen. Naast de enige echte potten Calvé Pindakaas (ze zijn 'hooked' op stage), raadde ik hem aan z'n regenjas mee te nemen. Weersvoorspellingen beloofde veel regen in petto. Uiteraard werd mijn advies genegeerd en maar goed ook. Geen druppel regen gezien. Dus integendeel, ik had beter kunnen vertellen de aftersun niet te vergeten. De zon in Nieuw-Zeeland is scherper dan je denkt, helemaal als je weigert je in te smeren met zonnebrand. Maar pap, je hebt je 'tan' (lees: 'burn') te pakken hoor :)

* Eerste stop: Rotorua.
Hier een bezoekje gebracht aan "TeWhakarewarewatangOTeOpeTauaAWahaio" (oftewel Maori Village Whakarewarewa). Een commercieel gebeuren, maar kon niet ontbreken aan ons bezoek in Rotorua. Vanaf het village ook de beroemde Pohutu Geyser zien spuiten (kan tot zo'n 30m hoog komen).

Voor iemand die soms al kippenvel krijgt bij het zien van een klif op televisie, heeft m'n vader regelmatig zonder kik zijn hoogtevrees overwonnen. Althans op die ene keer onderweg na; oké, midden op de brug was dan misschien toch geen stoppen-voor-foto-momentje.. Maar omhoog met de Gondelaar in Rotorua was geen probleem en gaf een mooi uitzicht! Op aanraden van Irène zijn we ook nog naar een secret hot spring geweest via een hobbelige weg die alle nieren naar een plek gooide waar ze niet horen te zitten. Maar prachtige bron als je het mij vraagt..

Een paar leuke avonden in de cafetaria maakte Rotorua compleet. Soms verbaas ik me er nog steeds over hoe makkelijk je in leuk contact met de locals komt. Het is toch anders dan in NL...

* Volgende stop: Taupo. Hier sloot Irène zich bij ons aan voor een paar dagen.
Huka Huka Falls bekeken, een zeiltour gedaan naar de Maori Carvings, meer natuurlijke hot springs en een geniale Kerst gehad met een 2-dollar-public-BBQ aan het Lake en zelfs cadeautjes.

Toevalligerwijs kwamen we in Taupo eerst Aafke en Ria (Dutchie House) en later ook Sally (Total Sport) tegen. Het land is dan wel een stuk groter dan NL, maar aantal inwoners vele malen kleiner.

What else? Het park Orakei Korako gaf ons een ultieme geothermal experience. Lastig te omschrijven, maar waanzinnig wat natuur weet te fabriceren. Ik zal wat foto's toevoegen.

De laatste dag koffie gedronken met Aaron, voor we doortrokken naar Napier met een stop in Whakapapa Village (Tongariro National Park). Hier met de ski-stoeltjes omhoog naar Mt Ruapehu met uitzicht naar Mt Ngauruhoe (Mt Doom uit LotR) en Mt Tongariro. Slechts een goed aantal meters en een zelfbedienbare handlebar verwijderd van de rotsige ondergrond. Dat te bedenken dat velen over diezelfde ondergrond in de winter vanaf sjeezen op skies/snowboard. Oké, dan ligt er uiteraard wel een dikke laag sneeuw bovenop (mag je hopen)..! *

Na ons uitstapje reden we via een scenic route naar Napier. Super, de diversiteit die dit land heeft te bieden op zulke relatief korte afstand; het ene moment sta je in korte broek bij een meer groter dan Singapore, daarna sta je met sjaal om tussen de eeuwige sneeuw, gevolgd door een ritje door dessert road en niet veel later door de bush-bush en tussen de eindeloos groene heuvels om vervolgens the Pacific Ocean weer tegemoet te rijden. Love it!!!

In Napier overnachtten we bij kiwi Olivia (niet te vergissen met de kiwi Bird of de kiwi fruit) via airbnb. De volgende dag wat rond gekeken in het pittoreske stadje en afscheid genomen van Irène.

* Op naar Gisborne, de stad waar als eerste de zon opkomt in NZ! Niet dat we daarvoor onze wekker gingen zetten… Deze nacht bleven we bij Lorraine en Frank, ook via airbnb.

Onderweg naar Whakatane de volgende dag, hadden we een verfrissende stop bij de ReRe Rock Slide. Iedereen komt hier met z'n luchtbed of bodyboard naar deze natuurlijke glijbaan. Maar ook zonder kan je naar beneden. Zo gezegd, zo gedaan. En toen snel weer door! Rondgekeken in Whakatana en daarna toch maar doorgereden naar Tauranga aangezien alle accommodatie volgeboekt zat. Gek, want soms zou je niet zeggen dat het hoofdseizoen is begonnen. Bijvoorbeeld dat restaurants gewoon dicht zijn na 21:00 (zelfs de turk).

* En toen stond Oud en Nieuw alweer bijna voor de deur. Dit brachten we door in Mount Maunganui bij Lynne en Graeme (airbnb), allervriendelijkste en gezellige mensen! We hebben stiekem best wat afgelopen tijdens onze reis, met the Mount als toppunt! Daarnaast ook sinds tijden een voet op het strand gezet, dat mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Met oud en nieuw zelf sloten we aan bij de BBQ bij Lynne, een heerlijke manier om het jaar 2014 (en ook alvast de rondreis) af te sluiten!

* Back to Auckland en Home Sweet Home...
De tijd is voorbij gevlogen en we waren aan onze terugreis naar Auckland begonnen. Een stop hier en daar (McLaren Falls, Mata Mata, Wairere Falls) en ik kon m'n pa laten zien wat ik de afgelopen maanden 'mijn thuis' noemde. Maar de volgende dag zat het er echt op, en heb ik hem uitgezwaaid bij het vliegveld op zijn weg naar home sweet home..!

Pap, wat hebben we een heeeeerlijke tijd gehad, nogmaals bedankt! Het was genieten, good fun :D En nu weer het "normale" leventje oppakken. Ik ga weer aan de slag voor stage!



Oh boy, een absoluut mislukte poging om het kort en bondig te houden. Waarschijnlijk mijn langste verslag tot zover..?! Moet je nagaan. Haha wat kan ik zeggen, het blijkt best lastig kort en bondig te blijven als er zoveeel gebeurt (en je zolang niet schrijft). Een schrale troost, bedenk dat het mij langer kost om te typen dan voor jou om te lezen…

Hoe dan ook, 2014 zit er op maar 2015 has just begon. Another day in Paradise! Ennn het bevalt me zelfs zo goed, dat ik besloten heb, een aantal maandjes langer te blijven! Ik hou jullie op de hoogte. Hetzij vroeg of laat, een kort of waarschijnlijk een lang verhaal..

Liefs, Sabien

  • 08 Januari 2015 - 12:55

    Anneke Nieman:

    Hey Sabine,

    ook voor jou nog de allerbeste wensen voor 2015 !!
    en heb genoten van je verslag, helemaal top ! Allemaal leuke dingen, en ook samen met Henk en toptijd gehad dus ! en nog veel mooie dingen om van te genieten de komende periode,

    heel veel plezier nog
    xx Anneke

  • 09 Januari 2015 - 17:55

    Stella:

    Wauw, kippenvel bij het lezen van je verhaal en het zien van je foto's!
    Wat een verhaal weer Sab, geweldig. Het klinkt echt als een paradijs, en de foto's: WAUW!
    Wat zit jij te genieten! Heel veel plezier nog Sab! En we skypen snel :D

    Liefs, Stella

  • 09 Januari 2015 - 20:33

    Maria:

    Hallo lieverd,

    Wat weer een prachtig verhaal; kan er echt uit opmaken dat je het ontzettend naar je zin hebt.
    Het was eerst 1 maand dat je langer zou blijven maar het worden er steeds meer. Je hebt groot gelijk; dit is je kans!

    xx
    mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sabine

Zo ver weg en toch zo dichtbij... Welkom op mijn weblog! Hier hou ik je op de hoogte van mijn reizen en avonturen in het buitenland. Benieuwd hoe ik het er vanaf zal brengen? Anders ik wel! Groetjes uit... All over the world

Actief sinds 27 Aug. 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 7062

Voorgaande reizen:

04 September 2014 - 03 Maart 2015

Hi there New Zealand

01 Juli 2012 - 26 Juli 2012

Sabine goes Kenya

Landen bezocht: